تولید دستگاه پاشش رنگ پودری
تولید سایکلون دستگاه رنگ پودری
تولید دستگاه رنگ پودری
قطعات دستگاه رنگ پودری

رنگ کوره ای پودری (الکترواستاتیک) چیست ؟

پوشش های پودری (رنگ کوره ای پودری) به گروهی از پوشش ها گفته می شوند که از مخلوط رزین ، عامل شبکه ای کننده ،پیگمنت ها و سایر سایر افزودنی ها بدست آمده است.برای تولید این پوشش ها ابتدا مواد اولیه به شکل مذاب با یکدیگر مخلوط می شوند سپس مذاب حاصل سرد می گردد و طی دو مرحله به ذراتی با اندازه بین ده تا صد میکرون تبدیل می شوند.
این پوشش ها برای اولین بار در دهه ی 1950به عنوان پوشش های نوین وارد بازارشدند و تولید آنها روز به روز گسترش یافت. این پوشش ها عمدتاً با استفاده از روش های الکترواستاتیک اعمال می گردند.
رنگ کوره ای پودری الکترواستاتیک متشکل از ذرات ریز و خشک رزین به علاوه رنگدانه انتخابی شماست. پودر رزین از طریق تپانچه پاششی شبیه پیستوله پاشش رنگ مایع اعمال می شود با تفاوت اینکه ، تپانچه پاشش و ذرات ریز رزین حاوی شارژ الکترواستاتیکی می باشند.زمانی که ذرات رزین به قطعه کار پاشش می شود ، ذرات به سطح فلز می چسبند. این به خاطر اینست که قطعه کار به زمین وصل شده است و ذرات را مثل آهن ربا به خود جذب می کند. ذرات چسبیده به سطح فلز ، در کوره های صنعتی مخصوص تا 200 درجه سانتی گراد پخت می شود . رزین ذوب شده در سطح فلز همجوش شده و ایجاد سطحی یکدست ، ضخیم و مقاوم می کند.نتیجه کار سطحی زیبا و براق با مقاومتی بسیار عالی در مقابل مواد شیمیایی ، خراش و پوسته شدن و سه برابر مقاوم تر از رنگ های پایه حلال می باشد.رنگ مایع پایه حلال می تواند تحت تاثیر شرایط آب و هوایی مثل دما و رطوبت قرار گرفته و نتیجه کار کیفیت پایین تر ، روان شدن و یا سطح پوست پرتقالی باشد.علاوه بر شرایط جوی ، مهارت نقاش نیز تاثیر مستقیم در کیفیت خواهد داشت.از آنجایی که رنگ پودری از طریق بارداری الکترواستاتیکی به قطعه کار می چسبد ، بدست آوردن یک سطح یک دست و با کیفیت بالا در هر شرایط جوی ممکن می باشد.
رنگ کوره ای پوششی است که بصورت پودر ساخته می شود و پس از پاشش به وسیله دستگاه مخصوص ، طی زمانی تعیین شده و با دمایی تعیین شده تحت حرارت قرار می گیرد ذوب و سخت شده و پس از سرد شدن عایقی بسیار مقاوم و با کیفیت بدست می آید، زمان و دمای پخت رنگهای پودر هم متفاوت است و باید طبق دستور کارخانه سازنده باشد که معمولاً 10 تا 18 دقیقه ، و دما از 185 تا 230 درجه سانتیگراد متغیر است و در رنگهای روشن دمای پایین با زمان بالا ( برای جلوگیری از زرد شدن)و رنگهای تیره دمای بالا و زمان پایین نیاز دارند.